MEI 2026

Op de eerste clubrit van de maand mei was het bewolkt maar met een graad of 13 bij de start zeker niet koud en de wind van de afgelopen week was beduidend minder; kortweg een prachtige fietsdag, waarbij het in de loop van de dag nog lekker warm werd bij een temperatuur van 23 graden.

Groep 1 vertrok als eerste met toerleider Toine van Oers. Toine had op kop assistentie van Gerard, Nienke en Herman. De groep was met 12 leden en ze vertrokken langs Schijf mooi tussen Zundert en Rijsbergen door om verder naar Galder en Meersel-Dreef te rijden. Daar nam Jan Verbocht afscheid van de groep. Via Meerle reed de groep over de Chaamseweg en het fietspad van de Oude Bredasebaan naar Baarle-Nassau. De deelnemers die gedacht hadden daar in het centrum de gezellige drukte van dit grensplaatsje te bekijken hadden pech, want Baarle werd weer gelaten voor wat het was en de route ging over de Hoogstratensebaan nog 10 km verder naar Zus & Zo. Daar was het goed uit te houden op het terras. Terug ging het een stuk door België via Casterlé en Wortel om bijna in Rijkevorsel uit te komen. Om Loenhout werd er heen gereden en ging het terug naar het Sterbos bij Wuustwezel. Via Nieuwmoer en Horendonk was de groep na 118 km weer terug. Onder de deelnemers was de jarige René Rommers, die 59 kaarsjes mocht uitblazen. Om hem een beetje moed in te praten (?) voor zijn debuut bij een 200 km volgende week werd hij onderweg door Rini er af en toe op gewezen hoeveel km hij nog zou moeten rijden. (Na 100 km: "Je bent nu volgende week op de helft...") Maar René liet zich niet gek maken en gaat het volgende week allemaal wel zien.

Rian vertrok met haar harem voor de clubrit van groep 2: maar liefst 26 mannen reden met haar mee. Vertrokken werd er over het Vierhoevenpad en bij de dierenkliniek werd er even gestopt om de grote groep in 2 groepen te splitsen. Rian reed met Jan Mulders op kop van de eerste groep. Christ Schepers en Hans de Vogt namen de 2e groep op sleeptouw. Over Steenpaal ging het naar Horendonk om via Nieuwmoer een stuk gravel mee te pakken naar Wuustwezel. Via Braken ging het weer terug naar Loenhout. De koffiestop was bij De Theetuin bij de Blauwputten. Kort voor de stop reed Jac van Holten nog lek. Op de terugweg reed de leider van de 2e groep nog even verkeerd. Hij dacht zijn fout nog wel te kunnen herstellen, maar op een boerenerf moest er toch echt omgekeerd worden. Via Wernhout en De Moeren reden ze naar Schijf om de rit te eindigen bij Tivoli in Nispen. Met de 3 km erbij naar Huis Ten Halve reden de 27 deelnemers 76 km deze dag.

Bep Broodwinner kreeg geen fietsers enthousiast om een rit met groep 3 te rijden deze zaterdag. Zodoende werd het voor haar een ochtendwandeling van 8 km.

Het weer was zondagochtend 3 mei sterk veranderd: 's nachts had het voor het eerst in weken weer geregend en het was nu bewolkt en er werd vanaf 10:00 uur regen voorspeld. Dit was aan de opkomst wel te merken, want slechts 13 leden stonden klaar voor vertrek.

Toerleider Christ Schepers stond er keurig, maar wel als enige, om met groep 1 een ritje te rijden. Christ besloot daarom om met groep 2 mee naar Putte te rijden onder leiding van Toon v.d. Broek. Toon begon samen met Gerard Mulders op de koppositie en ze vertrokken langs Nispen en Essen. Daarna volgde een stuk van het F14 fietspad tot aan De Wildert. Hierna werd van de standaardroute afgeweken. Via Kalmthout ging het binnendoor via de Heikantstraat, Rodeweg en Heidestraat-Zuid naar Kapellenbos om na 36 km bij Grenszicht in Putte te stoppen voor de koffie. De groep van 7 kwam hier aan met een klein beetje miezerregen. De terugweg ging via de Putseweg naar Huijbergen en via Essen-Hoek en Nispen werd de rit afgemaakt. De groep kwam na 60 km nat en vuil aan, want op de terugweg was het net iets meer dan miezerregen dat ze van boven mochten ontvangen.

Groep 3 was een heel ander verhaal: ook zij reden weg langs Nispen en Essen. Groep 3 had het plan om naar Loenhout te rijden, maar dat plan werd al snel veranderd. Na 2 natte druppels werd er via de Heikantlaan en Leemstraat zo kort mogelijk naar de Bostella gereden. De tunnel onder het spoor door in Essen gaf nog wat problemen, want onderin stond meer dan 10 cm regenwater. De terugweg was via Hoeksebaan, Schouwenbaan, Heistraat, Brembosch en Nispen nat en kort en de groep van 6 reed 24,5 km vandaag.

Groep 1

zaterdag 2-5

 

Groep 2

zaterdag 2-5

 

 

 

Groep 2 bij De Theetuin, met Rian op het strafbankje (?)

Groep 1-2

zondag 3-5

 

Groep 3

zondag 3-5

 

Omdat er zoveel vraag was naar zijn model
heeft Eric een Actionpop laten maken.
Voor alle leden te koop.

Op zaterdag 9 mei stond de tot nu toe langste rit voor groep 1 op het programma: een rondje van 200 km over Neeltje Jans. Het weer zat mee, want de zon scheen lekker en er stond slechts een zwakke oostenwind die in de loop van de middag meer naar het noorden draaide bij een temperatuur die lekker opliep naar 20 graden.

Groep 1 vertrok als eerste groep met toerleider Toon Antens. Onder de 10 deelnemers waren 6 leden die over 16 dagen gaan starten voor de Fietselfstedentocht. Het was voor hen een goede training voor de dan 235 km lange tocht. Ze vertrokken met Toon en Herman op kop door Roosendaal naar de Kade om zo langs de Vliet naar Gastels Veer te rijden. Na Stampersgat reden ze over de Kwartiersdijk naar Heijningen en zo door naar de Volkeraksluizen. Na de dam reden ze over de Galathesedijk naar Oude Tonge en na de Grevelingendam reden ze langs Bruinisse langs de Grevelingen naar Dreischor, waar na 69 km de eerste rust bij museumboerderij Goemanszorg was. Daar nam Toon Jansen afscheid van de groep en reed over de Zeelandbrug naar huis. Het was dan ook pas het eerste ritje op de racefiets na zijn heupoperatie... Onder Brouwershaven, Ellemeet en Renesse door ging het na de rust via Serooskerke en Burghsluis naar Neeltje Jans, het verste punt van de dag. Daar werd 10 minuutjes gestopt voor een fotoshoot en daarna ging het, nu met de wind in het nadeel,  via Wissenkerke naar Colijnsplaat, onder de Zeelandbrug door naar Kats en zo naar Wilhelminadorp. Langs de Oosterschelde passeerden ze Kattendijke en kwam Henny mee op kop en zo  kwamen ze bij de tweede rust bij hotel Smits in Wemeldinge. Daar stond 146 km op de teller. Na deze laatste rust reden ze het Kanaal door Zuid-Beveland helemaal af naar de Westerschelde. Binnendijks reden ze langs Kruiningen en Waarde tot aan Bath en door de polder van Ossendrecht kwamen ze weer terug in Brabant. Na Huijbergen en Nispen zat het er na 203 km in Roosendaal weer op. Alhoewel de laatste kilometers taai waren voor sommigen (voor René en Sigrid was het zelfs hun eerste 200 km tocht) hoeven de deelnemers aan de Fietselfstedentocht zich daar geen zorgen over te maken.

Groep 2 had een jarige toerleider voor een rit naar Willemstad. Jörgen en Cees Mathijssen reden op kop van de eerste groep. Ilse Mathijssen en Gerard Mulders reden op gepaste afstand de 2e groep. Vertrokken werd er langs de Dijkrand naar Zegge en via de Kruisstraat, Noordhoeksestraat, Kuivezand en P.C. Keetweg werd om Oudenbosch heen gereden. Standdaarbuiten was het volgende dorp op de route, om daarna het mooie fietspad van de Nieuwendijk op te rijden. Kort voor Klundert reed Jac van Holten nog lek. Via Zwingelspaan en Tonnekreek kon er toch over de dijk naar Willemstad gereden worden. Ook de haven van Willemstad lag op de schop. (Waar zijn er tegenwoordig geen wegwerkzaamheden). Hierna werd er over de Sabinaweg naar Dinteloord gereden om na 45 km bij Havenzicht te stoppen voor de koffiestop. Het was goed toeven in het zonnetje op het terras. De terugweg ging langs Stampersgat via Gastels Veer, Vroenhout en de Slaaistraat naar de Kruislandseweg. De weg bij het kapelletje in Wouw was weer open. Via de Boterstraat en de wijk Tolberg werden deze ochtend 70 km door de 31 leden, waaronder voor het eerst ook weer Kees Ruyten na zijn blessure, afgelegd.

Zondag 10 mei was het moederdag en dat vierden 30 AKN-ers 's morgens met een fietstocht met onze club. De noordoostenwind was nog wat aangetrokken in vergelijking met de dag ervoor en blies nu met een kracht 3 á 4 bij een temperatuur die in deloop van de ochtend opliep van 13 naar 18 graden.

Groep 1 had geluk, want Alfons had voor deze dag een clubrit Zuid-West op het programma staan. Dat betekende bij deze noordoostenwind een tochtje van 70 km met alleen maar wind mee... Even zag het er naar uit dat Alfons alleen op pad ging, maar uiteindelijk sloten Robert, Pierre, Henk, Frans en Henny nog aan. Robert en Pierre hielden achteraan alles in de gaten en de rest deed het kopwerk. Door de Tolberg, Bulkenaar en de Boterstraat reden ze eerst naar Wouw, dat bovenlangs gepasseerd werd door de Donkenweg. Daarna reden ze over de Moerstraatseweg, Halstersebaan en Schansbaan naar Halsteren. Door de mooie De Beeklaan ging het over de Nieuwe Beijmoerseweg over Bergs grondgebied naar het havengebied. Alhoewel Pierre daar wat moeite had met het inademen van de Bergse lucht lukte het hem toch om langs het Schelde-Rijnkanaal niet al te lang zijn adem in te houden. Na Völckerdorp reed de groep door de Leidingstraat naar Ossendrecht om over Calfven naar Hoogerheide te rijden. Daar reden ze over de Putseweg naar Jagersrust, waar na 52 km eigenlijk pas echt de wind tegen flink voelbaar werd. Via Huijbergen, Essen-Hoek en Nispen was de groep bijna gelijk met groep 3 iets na elven terug bij Huis ten Halve.

Groep 2 had Cees Mathijssen als toerleider en Eric als zijn assistent. Cees hield het deze keer bij 50 km voor de groep van 11. Ze reden weg over Nispen naar de Dennestraat en Heistraat om over de Schouwenbaan, Hoeksebaan en Essen-Hoek naar de Kalmthoutse Heide te rijden. In Kalmthout namen ze de Imkersweg en Darm naar Nieuwmoer en reden naar Achtmaal waar na 34 km de koffie klaar stond bij De Toekomst. Ook Jac en Chris kwamen daar gezellig naar toe. Na de koffie reden ze door de Minnelingsebrugstraat, Ellewaard en Leegtestraat naar Horendonk en over Steenpaal en 't Zijl door de Oude Turfvaartsestraat terug naar Huis ten Halve.

Groep 3 was met 13 man en zij reden deze dag een rondje van 44 km. John nam de groep mee over de Achtmaalsebaan naar Ellewaard om over de Blikstraat naar Nieuwmoer te rijden. Onder Nieuwmoer door reden ze naar de Mertensdreef en zo naar De Wildert. Daar ging het niet naar De Volksvriend, maar over de Middenweg naar het spoor. Dat werd gevolgd tot Kalmthout, waar ze over de Kalmthoutse Heide naar Essen-Hoek reden. Bij de Bostella hadden ze geluk, want er was voor iedereen gratis appelgebak, dat de vorige dag van een feest was overgebleven. Heel verrassend was het niet dat er voor Cees van Sluijs twee stukken appelgebak waren. Niet zeker trouwens dat er twee stukken voor Cees waren, maar hij heeft er in ieder geval wel 2 op! De laatste 10 km reden ze over het Noordeneind, Hollandsedreef en de Nigtestraat over Nispen.

Bij Huis ten Halve werden de honneurs deze keer waargenomen door de stiefvader van Annette en kwam Jos Vos, die weer rustig aan het opbouwen is, ook nog gezellig langs.

Groep 1

zaterdag 9-5

 

Groep 2

zaterdag 9-5

 

 

Museumboerderij Goemanszorg

 

Neeltje Jans

 

 

Havenzicht Dinteloord

Groep 1

zondag 10-5

 

Groep 2

zondag 10-5

 

Groep 3

zondag 10-5

 

Ad Lambregts was zo trots op zijn nieuwe schoenen dat ze per se op de website moesten...

 

Bij De Toekomst

 

 

Was dit het eerste of het tweede gebakje?

 

Zaterdag 16 mei was het nog frisjes bij de start, met een temperatuur net onder de 10 graden, maar na bijna een hele week met regenbuien zag het weer er nu een stuk droger uit. Pas in de loop van de middag werden er weer nieuwe buien voorspeld. Wel was de wind vrij krachtig, 3 á 4 uit het zuidwesten. Vanwege het overlijden van Arnold v.d. Maat de dag ervoor kregen alle leden van de voorzitter een zwarte rouwband uitgereikt.

Voor groep 1 stond een nieuwe tocht op het programma: de Kanalentocht van Alfons van 122 km. De groep vertrok met 9 leden en naast Alfons reden Nienke, Henny en Herman op kop. De kortste weg naar het eerste kanaal op de route, het Schelde-Rijnkanaal, ging door de Tolberg langs de Wouwse Hil, Heimolen en achter Mattemburg langs over de Oude Zeeuwse weg naar de brug. Wel moest er onderweg twee keer gestopt worden: de eerste keer toen Alfons het fietspad bij de Wouwse Hil op draaide en zijn voorwiel wegschoof in de modder. Zonder schade aan lijf, kleding of fiets kon hij weer opstappen. De tweede stop was vlak voor de brug. Toon Jansen had donderdags lek gereden en zijn kapotte buitenband in zijn tweede fiets vervangen door een 28 mm exemplaar. Daar was dat frame niet op berekend, zodat elke oneffenheid die aan zijn voorwiel bleef kleven ervoor zorgde dat de band aanliep. Daarom haakte Toon af en zocht in Putte groep 2 bij Grenszicht op om vanaf daar met hen naar huis te rijden. De overige 8 volgden nu 13 km het Schelde-Rijnkanaal, waarna de route langs Stabroek, Hoevenen en Ekeren de groep richting Antwerpen leidde. Daar werd het fietspad langs het Albertkanaal opgezocht, dat 6 km lang gevolgd werd tot Schoten. Daar volgde het derde kanaal van de dag: het Kanaal Dessel-Schoten. Inmiddels was er al 65 km afgelegd, maar in Schoten bleek het bij de verkenning erg moeilijk om een koffieadres te vinden; óf ze gingen pas na de middag open óf het opeten van meegebrachte boterhammen werd niet op prijs gesteld. Zodoende werd het kanaal eerst nog 15 km gevolgd tot café Trapke Op bij Brecht voordat na 80 km, buiten in het zonnetje en uit de wind, de groep aan de koffie en thee kon. Na de koffie reed de groep tussen Brecht en Sint Lenaarts door over de Henxbroekweg en Terbeekseweg bovenlangs Loenhout naar Wernhoutsburg. Door de Bijltjesstraat, Steenpaalweg en Groenestraat reden ze langs Achtmaal over de Nieuwmoerseweg naar Nieuwmoer. En door de Blikstraat en Scham ging het tenslotte over Horendonk en Steenpaal terug naar Huis ten Halve. Ondanks een dreigende lucht hielden ze het toch de hele dag droog.

Bij groep 2 stond toerleider Toon v.d. Broek nog wat in dubio over waar hij naar toe zou rijden. De windrichting gaf de doorslag: het werd een ritje naar Grenszicht in Putte. Een ritje waar Arnold v.d. Maat ook altijd van kon genieten. Ze vertrokken over Steenpaal, Horendonk en de Postbaan naar de Vissenheuvel, waarna de Holleweg naar Nieuwmoer gevolgd werd. Het fietspad langs de Wuustwezelseweg werd gevolgd tot het Sterbos. Daar werd de Martendijk en Boterdijk opgezocht om zo in Gooreind aan te komen. Daar werd de Goorbosstraat genomen om langs het industrieterrein over het fietspad van de Franseweg de Rodeweg op te zoeken. Door de villawijken reden ze naar de Heidestraat-Zuid en langs het spoor tot aan de Vogelkerslaan. De Oude Galgenstraat en de Grensstraat brachten de groep na 46 km bij de koffie. Na de koffie reden ze door de Plantinlaan richting Stabroek, om bij café De Neus de Danckerse Weg te nemen naar Zandvliet. Langs De Leeuw van Vlaanderen en camping Athena reden ze langs het opleidingscentrum van de ME naar de Putseweg. Langs het park van Woezel en Pip reden ze daarna naar Huijbergen, langs de kerk naar Essen-Hoek en over de Hollandsedreef naar Nispen, waar voor een aantal leden bij Tivoli de rit eindigde om daar nog even de dag te evalueren. De groep van 24 reed deze dag 79 km.

Ook zondagochtend 17 mei werden onze ritten ter nagedachtenis van Arnold met rouwbanden gereden. Het was niet warm en soms was er sprake van een beetje natte wind, maar al met al was het toch goed fietsweer.

Groep 1 was de eerste groep die vertrok deze morgen. Remco Dierks was de toerleider voor een rit naar Prinsenbeek. Hij kreeg nog 4 andere leden mee. Het vertrek ging langs de Langendijksestraat om zo naar Breda Airport te rijden. Hierna ging het langs Hoeven via de Lage Donk, Windgat en Achtergat (what's in a name als je wind-mee hebt daar...) terug naar de haven van Leur en daarna door de mooie Zwartenbergseweg richting Zevenbergen en via de Halseweg kwamen de groep van 5 in Prinsenbeek. Terug reden ze langs de Klappenberg en Heikant om Sprundel en Rucphen heen naar Schijf. Tenslotte ging het door Horendonk en langs Steenpaal terug naar Huis ten Halve. Zij reden 69 km deze morgen.

Groep 3 reed met John weer een rit met 8 leden van 40 km. Zij vertrokken langs Visdonk en de Rozenvendreef en daarna weer bijna terug naar Nispen. Na 't Zijl ging het linksaf naar Horendonk en door de Postbaan naar de Holleweg en de Wildert. Daar reden via de Huybergsebaan en de Papenmoerstraat naar de koffiestop bij de Bostella in Essen-Hoek. Terug werd er zoals gebruikelijk via de Holleweg en Nispen weer kort gereden.

Groep 2 was de laatste groep die vertrok zijn waren met 5 leden en reden 53 km deze morgen. Zij vertrokken richting Nispen om bij de rotonde terug te draaien naar de Langendijksestraat. Toerleider Cees Mathijssen reed met Pieter van Leijsen op de koppositie. Via De Brand werd er om Rucphen heen naar Sprundel gereden. Hier ging het via Klein-Zundert naar Zundert en zo via de Weduwestraat naar Wernhout. Na 37 km werd de via de Grote Heistraat en de Van Lanschotstraat de koffiestop in Achtmaal bereikt. Terug ging het via Ellewaard, Horendonk en Steenpaal.

Willy van Toren en Toon v.d. Broek kwamen nog koffie drinken bij Huis ten Halve.

De volgende update van de website is dinsdag 26 mei.

Groep 1

zaterdag 16-5

 

Groep 2

zaterdag 16-5

 

Groep 1

zondag 17-5

 

Groep 2

zondag 17-5

 

Groep 3

zondag 17-5

 

Zaterdag 23 mei was het op Pinksterzaterdag druk bij de start. Niet vreemd natuurlijk met de zomerse weersverwachting.

Groep 1 was de eerste groep die deze ochtend vertrok. Toerleider Toine van Oers begon met Jan Mulders op kop. Giel Balemans zat al klaar om over te nemen en Cees Mathijssen wilde zich eigenlijk sparen voor de Elfstedentocht van maandag maar sloot toch maar aan als 4e koprijder. Jan Mulders hield het na één kopbeurt voor gezien en Henny Mannien nam zijn plaats over. Over de Achtmaalsebaan en de Hoekvensedreef reden ze eerst naar Schijf om daarna via Zundert over de Gaardsebaan, Blauwputten en Vlamingstraat in Hoogstraten aan te komen. Daarna volgde een rondje Wortel: over Wortel, Wortel Kolonie, Wortelbaan, Oude Baan en Merksplas weer terug richting Wortel om vlak voor Wortel over de Bolksedijk af te draaien naar Rijkevorsel. Na 67 km  dronken ze koffie bij Willem Tell in Sint Lenaarts. Ook voor de terugweg had Toine een mooie route in petto: na het kanaal gevolgd te hebben tot Trapke Op reden ze over de Mieksebaan naar Maria ter Heide, over de Essensteenweg naar Gooreind en vanaf daar over de Oude Baan tot aan het Sterbos. Over de Nieuwmoersesteenweg en de Kapelstraat kwamen ze in Achterbroek, waarna ze over de Darm, Nieuwmoer, Holleweg, Vissenheuvel en de Postbaan over Horendonk en Steenpaal weer terug in Roosendaal kwamen. Bij terugkomst werd bijna de 30 graden aangetikt en hadden zij 119 km gereden. De groep was met 11 leden.

Groep 3 reed met Jolanda van Bezouw een rit naar De Toekomst. Zij waren met 5 leden. Ook zij reden eerst naar Schijf, maar wel via de Nederheidsebaan, en daar onder Sprundel door naar de Lokkerstraat. Door Wildert kwamen ze op de Ette3nsebaan  en via de Prof. V.d. Hoevenstraat en de Hulsdonkstraat kwamen ze na 36 km in Achtmaal. Tonnie Dekkers was alleen naar De Toekomst gereden en sloot daar aan voor de koffie. De tweede etappe ging over de Groenestraat en door de Maatjes naar Nieuwmoer, waarna zij door de Blikstraat, Horendonk en Heiblok via Steenpaal terug richting Roosendaal gingen. Zij reden ongeveer 60 km en dronken na afloop nog wat op het terras bij Tivoli in Nispen.

Groep 2 reed met Christ Schepers een rit naar Nieuw-Vossemeer. Gezien de grootte van de groep van 24 leden werd er in 2 groepen gereden. Rian nam daarbij de tweede groep voor haar rekening. Ze reden weg door de Tolberg naar Bulkenaar en over Vroenhout naar Gastels Veer. Over de Zuidzeedijk reden ze daarna naar Steenbergen, waar de havendijk oostelijk en westelijk werd gevolgd tot De Heen. Over de Heensedijk ging het naar de rust bij het Wagenhuis. Een Merijntje op het terras ging er bij sommige leden wel in. Terug reden ze over de Moorseweg, Westlandse Langeweg en Witte Ruiterweg naar de Moerstraatseweg. Over de Gagelweg en Spellestraat ging het weer richting Roosendaal, maar eerst nog over Brembosch en Nispen. Zij reden ongeveer 73 km (de twee groepen reden niet precies hetzelfde terug) en dronken bij terugkomst nog wat met groep 3 op het terras bij Tivoli.

Tweede Pinksterdag werd er weer een bijna tropische dag voorspeld en was iedereen daar op gekleed, met uitzondering van Alfons. Die had twee weken ervoor zijn koffer ingepakt, toen de temperatuur nog onder de tien graden bleef. Met alleen lange broeken, shirts lange mouw en winterjack in de koffer zat er voor hem niets anders op dan óf warm gekleed naar Roosendaal te komen óf niet te gaan fietsen. Dan is de keus natuurlijk snel gemaakt!

Deze dag stond voor 8 AKN-ers ook de 235 km lange Fiets-Elfstedentocht op het programma, dus toerleider Gerard Mulders verwachtte eigenlijk dat er nauwelijks of geen animo zou zijn om met groep 1 mee te rijden. Hij had dan ook al op zaterdag met Toon v.d. Broek afgesproken dat hij in dat geval met Toon bij groep 2 zou aansluiten. Een korte inventarisatie vooraf leverde echter toch al snel een zevental liefhebbers op, waarop Gerard dus toch gewoon zijn eigen rit met groep 1 kon rijden. De verbazing was des te groter toen hij op de Willem Dreeslaan achter zich keek en de groep maar liefst 15 man sterk bleek te zijn. Samen met met Henny ging het over Visdonk en Steenpaal naar Horendonk. Op Klein Horendonk zagen ze groep 3 voor zich rijden en na de Kievitstraat kwamen ze die groep op de Bosweg weer tegen. Via Den Bloempot en Nieuwmoer ging het over de Wuustwezelsesteenweg naar de Hoofdbaan Watering die gevolgd werd naar de Groenestraat. Door Ostaaien en de Hulsdonkstraat kwamen ze in Klein-Zundert waarna ze in de Heischoorstraat groep 2 tegenkwamen. Die bestond ook uit 2 man, want naast toerleider Toon v.d. Broek was alleen Pieter van Leijsen met groep 2 meegereden. Groep 1 reed over de Prof. V.d. Hoevenstraat, Rucphenseweg en Scherpenbergsebaan over Schijf en de Hoekvensedreef naar de Lange Schouw om over Heiblok en Kerkweg de 65 km precies vol te maken.

Groep 2 was dus deze dag maar twee man sterk en zij reden ook precies 65 km. Het duo dronk koffie bij De Toekomst in Achtmaal.

Groep 3 vertrok met 16 man over de Achtmaalsebaan, Ellewaard en Scham naar Klein Horendonk, waar ze de ogen van groep 1 in hun rug voelden prikken. Ze reden daarom over de Venetiaanse Heide en de Bosweg naar de Postbaan, waardoor ze dus groep 1 tegemoet reden. Door Kasteelbeemd, Spurrieveld, Holleweg en Mertensdreef kwamen ze in de Wildert, maar daar werd niet de Volksvriend opgezocht maar de Huybergsebaan om over de Collegelaan en Rouwmoer naar de Bostella te rijden. Twee kilometer voor ze daar waren reed Tonnie echter lek. Geen sinecure om een lekke achterband bij zijn e-bike te vervangen en er kwam dus heel wat gereedschap aan te pas en pas na een half uur konden ze verder naar de koffie. Over het Noordeneind en Nispen werd deze keer 42 km vol gemaakt.

 

Groep 1

zaterdag 23-5

 

Groep 2

zaterdag 23-5

 

 

 

 

 

Groep 2 zaterdag bij het Wagenhuis

Groep 3

zaterdag 23-5

 

Groep 1

Tweede Pinksterdag 25-5

 

Groep 3

Tweede Pinksterdag 25-5

 

Onze deelnemers aan de Friese Fiets-Elfstedentocht

Zaterdag 30 mei werd de Koos Moerenhout gereden en omdat daar elk jaar veel leden van ons aan meedoen staat er die dag dan een thuisblijversrit voor groep 1-2 op het programma. Het beloofde een prachtige zonnige dag te worden, met nauwelijks wind en een temperatuur oplopend naar een graad of 27.

Groep 3 vertrok als eerste groep met Kees Ruyten op kop: 5 man sterk voor een ritje van 63 km. Ook Cees van Sluijs was erbij. Tot op het laatste moment stond hij in dubio of hij met groep 1-2 mee zou rijden of niet. Over de Vierhoevenstraat, Kerkweg en Heiblok reden ze naar Schijf om daarna over de Scherpenbergsebaan en Molenweg tussen Rucphen en Sprundel door naar Hoeven te rijden. Door de Eerste Molenweg reden ze naar de Lamgatse brug, waar na 29 km koffie gedronken werd bij de Hapfabriek. De Goudbloemsedijk en de Sint Antoinedijk werd daarna gevolgd tot de Barlaqueseweg. Door de Stoof en Oud-Gastel gingen ze daarna naar Gastels Veer om over de Holderbergsestraat, Vroenhout, Bulkenaar en de Bergse Baan naar Nispen te rijden. Daar werd bij Tivoli nog een tweede stop ingelast voordat ze de rit afmaakten.

Alfons was de toerleider bij de thuisblijversrit van 77 km naar Trapke Op. Met een groep van 19 en Gerard en Jan Mulders en Rini van Geel mee op kop reden ze via de Nigtestraat, Hemelrijk en Velodreef naar De Wildert. Over heerlijk rustige landwegen reden ze tot aan de Beauvoislaan, gevolgd door het mooie fietspad door het bos om via een stukje gravel naar het vliegveld van Brasschaat te rijden. Daar kwamen ze langs een aantal sportvliegtuigen, klaar om op te stijgen. In Maria-ter-Heide werd bij de kerk de drukke Bredabaan overgestoken naar de Kerkestraat, meteen gevolgd door de rust van de mooie bospaden rondom landgoed De Mik. Daarna kon er 7 km rechtuit gefietst worden over de mooie bosrijke Mieksebaan tot aan het viaduct over de E19 om daarna richting Sint Antonius over de Westmallebaan bij de rust aan het kanaal Schoten-Dessel bij Trapke Op te arriveren. De consumpties moesten binnen afgehaald worden. Om te voorkomen dat ze twee keer in de rij moesten staan namen verscheidene leden maar meteen een dubbele consumptie. Voor de terugweg gaf Gerard het koprijdersstokje over aan René. De terugweg begon, na door Brecht gereden te zijn, met 6 km over het fietspad langs de provinciaalse weg naar Wuustwezel. Daar werd de drukte vermeden door de knooppuntenroute door enkele binnendoorpaadjes in Wuustwezel te volgen. Onder Braken door ging het nu naar de Hoofdbaan Watering en door de Groenestraat naar Achtmaal. De Toekomst lieten ze links liggen en langs Den Thuur reden ze over de Buntweg tot aan de Ellewaard. Het fietspad van de Leegtestraat en de Raaiberg leidde langs de drukke Marantvisvijver, de Heiblok, Kerkweg en Vierhoevenstraat naar Huis ten Halve. Daar werd nog door 6 leden teruggekeken op een mooie fietsdag, waarin zoals vooraf beloofd geen kassei zat.

Het was zondag 31 mei ideaal fietsweer, wel was er aardig wat wind maar de temperatuur was heerlijk.

Groep 1 vertrok als eerste. Toon Antens was de toerleider en Hennie Mannien en Toon van den Broek reden met hem mee. Ze reden weg over Nispen, Julianastraat en Heiblok naar Wouwse Plantage. Na de vernieuwde dorpskern bewonderd te hebben reden ze naar camping Zoomland en over de Molenzichtweg naar de Heimolen. Achter Mattemburg langs werd de Oude Rijksweg opgezocht en na de brug reden ze langs de kassen via de Westhofweg naar de Stationsbuurt. Bij het plaatsnaambord van Rilland reden ze rechtsaf langs camping Hof Maire tot aan de dijk van de Westerschelde. Binnendijks werd die gevolgd langs Bath tot aan de brug waarna ze door de polder naar Ossendrecht reden. Ossendrecht lieten ze links liggen door over de Nieuwe Weg en de Laagstraat langs het ME-Oefencentrum naar de Putseweg te rijden. Over de Abdijlaan reden ze naar Huijbergen en voor Trapke Op ging het rechtsaf om over de Schouwenbaan en Ouwerveldenweg naar Nispen en Roosendaal te rijden. Het Rondje Rilland werd zo in totaal 74 km lang.

Groep 2 reed met 10 leden en toerleider Christ Schepers, die deze taak had overgenomen van Rian die de Ladies Ride ging verkennen, een rondje naar de Toekomst in Achtmaal. Ze reden weg over de Kerkweg, Heiblok en het fietspad van de Raaiberg en de Leegtestraat naar de Blikstraat, In Nieuwmoer ging het rechtdoor naar de Maatjes. Op het fietspad daar naartoe reed Toon Jansen lek. Over de Begijnemoerweg, Hoofdbaan Watering en de Polderstraat reden ze de Groenestraat helemaal uit om na 30 km via de Van Lanschotstraat in Achtmaal aan te komen. Jos Vos sloot in Achtmaal nog aan voor de koffie. Daarna reden ze over de Achtmaalseweg en de Hulsdonkstraat richting Zundert om over de Eldertstraat en Prof. V.d. Hoevenstraat terug richting Schijf te rijden. Bij de Lange Schouw reden ze over Horendonk en Heiblok weer terug naar Roosendaal. Zij reden deze morgen een afstand van 56 km.

Groep 3 reed met John en Cees van Sluijs een rondje naar de Bostella. De groep was met 13 leden en ze reden 43 km deze morgen. Over Nispen en de Ouwerveldenweg reden ze boven Huijbergen langs over de Kooiweg richting Hoogerheide, maar bij de rotonde aan de Bunkerweg moesten ze terugdraaien om langs het park van Woezel en Pip naar Jagersrust te rijden. Daar ging het linksaf terug naar Huijbergen om over de Plantagebaan helemaal tot aan Wouwse Plantage te rijden. Over de Schouwenbaan en Hoeksebaan waren ze na 32 km bij de koffie. De terugweg ging deze dag over het Hemelrijk en de Hollands Diepstraat naar Nispen.

Naast Rian gingen nog 3 dames de Ladies Ride verkennen. Zij vertrokken al om 08:00 uur. Het was een geheime route van ongeveer 75 km. Koffie dronken zij nog bij vliegveld Seppe (niet verder vertellen!). N.B. De Ladies Ride is verzet naar zaterdag 13 juni.

Jac. Embregts en Christ de Rooij kwamen ook nog gezellig koffiedrinken bij Huis ten Halve.

 

Groep 1-2

zaterdag 30-5

 

Groep 3

zaterdag 30-5

 

Groep 1

zondag 31-5

 

Groep 2

zondag 31-5

 

Groep 3

zondag 31-5